majmötet

Sista mötet innan sommaruppehållet i Gagnefs fotoklubb.
Sven Gräfnings visade bilder/ bildspel från en resa till Nepal 2019.

Resan var arrangerad av Inka Gurung Dala-Floda. Med på resan var Lena Samuelsson, Gagnefs FK samt Bror Johansson, Folkare FK. Efter flygresan till Katmandu vidtog  flygtur med inhemskt flyg från Pokhara Airport. Sedan busstur genom ett grönskande landskap till byn Galeswar 1200 m.ö.h. Vandringen börjar i Annapurna vid floden Kali Gandaki mot byn Banskharka 1550 m.ö.h. Det bär uppåt på branta stentrappor genom skog, mandarinlundar och odlingsterasser. Höga berg på 7000 meter avtecknar sig mot himlen.  Dag 5 är målet Mohare Danda. Där väntar en extra vacker panoramavy över flera höga berg. Befolkningen tröskar hirs med hjälp av slagor, man odlar ris, majs, hirs, frukt och grönsaker.
Och terassodlingar är vanliga. En bågskyttetävling mellan flera byar var uppskattat av både bybor och turister. Guldskimrande berg och lekande barn är också trevliga minnen från resan.
Namaste  Nepal!

Några bilder från Nepal

Och Grattis till Ragnar Nyberg, nybliven värdig vinnare av kulturpriset i Gagnef 2023!

Och Tack för gott fika som fixats av Mihaela Palerson
och Kent Strömvall.
Dessutom en förnämlig tårta skapad av Maria Lundström.

För Gagnefs Fotoklubb / Mats B Jansson

Närvarobildstävlingarna