julfesten 2019

Ett 50-tal medlemmar i fotoklubben smorde kråset med god julmat och efter bilvisning blev det gott fika. Det fina med att ordna fest hos fotoklubben är att så många ställer upp och hjälper till.

Mera bilder

Efter julbordet var det dags för en tävling anordnad av Rune Andreasson. En bildgåtetävling där medlemmarna skulle klura ut vad en bild föreställer, avbildat på ett klurigt sätt och med annorlunda perspektiv. Bildfantasin sattes på hårda prov.

Nästa Rune, med efternamnet Eriksson, tog vid och visade ett bildspel om en färd genom forsar i Piteälven vid sina barndomstrakter i Boden. Till en stuga, dit enda färdmedlet är med båt. Rune har filmat och fotat detta äventyr, kompletterat med passande musik. Fisk som harr och öring, fanns för tillredning från älven. Vid stugknuten strövade renar i den naturnära vildmarken i Mårsomjaure.

Sedan var det dags att rösta på den bästa av 37 av årets kvalificerade bilder. Den stolta vinnaren blev Anders Reijer som från ett gömsle vid finsk-ryska gränsen fångat en räv mitt i språnget.

Anders Reijer vann i röstningen till Årets Bild

Klassikern ”sämsta bild ” väljs med ljudligaste bu-rop. Vandringspriset, osnygga tigertofflor, hamnade hos Rune Andreasson.

Rune Andreassons bild – en riktigt dålig bild.

En duktig fotograf lyckas inte varje gång.

Mats B Jansson

Mera bilder