aprilmötet

Några bilder genom åren –  var rubriken för Lars Dahlströms bildvisning med anekdotiska berättelser runt bilder från 1975
och framåt. Lars Dahlström är medlem i Gagnef FK sedan många år. Lars har arbetat med uppdragsfotografering för företag som
Clas Olsson, Ejendals, Ericsson, OVAKO m fl.  Är ansluten till Bildbyråer men säljer sina bilder helst själv, gillar inte att bli uppbunden i sin verksamhet.

Lars Dahlström

Lars visade bilder från världens alla hörn, det antarktiska Sydgeorgien är en stor favorit tillsammans med Cuba. Dalarna finns ändå mest i hans hjärta vilket framgår av projekt såsom ”Stålverksarbetare i Smedjebacken, Bröderna Björklunds skrädderi i Siljansnäs, Bilskroten i Helgbo, Rallare inlandsbanan, Hos Alfred i Gröntuv, Hemmiljöer från Insjön, Simonsen kör timmer, Insjöns sågverk etc.”
Vardagsbilderna i svart/vitt från Dalarna under 1970-80-tal ger oss äldre en nostalgisk kick och visar hur annorlunda bl a bondesamhället var på den tiden. I bilderna märks också Lars förmåga att komma människor nära på ett naturligt sätt.
Många tips och råd gavs under bildvisningen. Om miljöbeskrivning, om grafisk form och struktur, om färgsättning och ljus. Det kanske viktigaste rådet var: ”Ta reda på bilderna och organisera dem så att dom blir tillgängliga på ett enkelt sätt!”.

I den sedvanliga närvarobildstävlingen för Gagnefs fotoklubbs egna medlemmar segrade Ragnar Nyberg i printklassen.
Tvåa blev Jorma Naula och trea Rune Eriksson.

Jorma Naula och Ragnar Nyberg

I digitalklassen segrade Peter Reichel. Tvåa blev Urban Jansson och delade treor blev Ingvar Åslund och Jan Forsmark.

I månadsmötet deltog 30 medlemmar, 24 män och 6 kvinnor.

/ Rune Eriksson

Resultat närvarobilden