januarimötet

Guidad tur till Japan
Åke Jansson
med hustrun Birgitta har besökt japan i mars 2020.
Det var i början av Coronapandemin och var på gränsen att de kom iväg. En arrangerad resa med ca 20 st deltagare i 12 dagar.
Van reseledare som har arbetat som guide i 40 år och väldigt kunnig. Svårt med engelskan i Japan, inte många som kan annat än japanska. De flesta skyltar har endast japansk text. Tokyo är världens folkrikaste storstadsområde med 36 miljoner invånare!
Pandemin gjorde att det var färre människor i farten, vilket gjorde det lättare när man besökte sevärdheter o.likn.
Shibuya är en berömd korsning i centrala Tokyo med många affärer och intill järnvägsstationen med ett myller av människor.
Det berömda tåget ”Shinkansen” med en hastighet av 300 km/tim trafikerar ett separat järnvägsnät över öarna Honshu, Kyushu och Kokkaido. Järnvägen är ofta byggd på pelare för att inte inkräkta på odlingsmarken. Japan har rena toaletter, tåg som går på sekunden, låg brottslighet och vänliga människor. Men väldigt trångt.
Behöver man en bil måste man först ordna en parkeringsplats!
I vimlet kan man stöta på unga kvinnor som gärna visar upp sig med vackra kläder och gärna låter sig fotograferas.  En äkta geicha har triangel i nacken och har utbildat sig i 5 år.

Gruppen tog shinkansen till Kyoto, besökte bl.a. Guldpalatset.
Finns 17 st världarv i Kyoto. Sverige har totalt 15 st.
Vid Todaiji-templet finns en Buddha i brons som väger 500 ton! Besökte en bambuskog där plantorna kan växa 10-15 cm / dygn när det regnar.

Guldpaviljongen i Kyoto, på världsarvlistan, klädd med 20 kg guld

Nästa besök var Hiroshima, där fanns många monument sedan bomben föll 1945.. Atombomben vägde 4 ton och innehöll 60 kg anrikat uran. Bombens epicentrum var på 600 m höjd och dödade direkt 83000 människor. Ett år efter hade antalet stigit till nästan det dubbla.
Efter besök i museum för kamikaze-piloter, trädgårdar, teodlingar, glasbruk mm blev det bad i varm lavasand..

Peter Reichel berättade efter viss påtryckning om sina framgångar i fototävlingar inom och utom Sverige. En imponerande meritlista som även sätter fotoklubben på kartan.

För Gagnefs fotoklubb / Mats B Jansson

Resultat närvarobilden