marsmötet 2019

Det kom 48 besökare/medlemmar varav 8 tjejer.

Från Västafrika till Djura i fotoklubben.

Lars-Olov Lissel tog klubbens medlemmar  till en tuff resa med äventyrsbil i länderna Senegal, Mauretanien, Västsahara och Marocko. Researrangör var Rough Expeditions  och färdmedel
Land Rover. Deltagarna fick vara beredda på att vara chaufför och vid behov hjälpa till med att utföra mindre reparationer på de två bilarna, som ingick i expeditionen. Lars-Olov berättade om en resa genom höga berg, kargt ökenlandskap med mycket skiftande körning på offroad, pister och afrikanska asfaltvägar. Tidvis var det väldigt dålig vägstandard med grov sten eller lös sand. Detta ställde stora krav på uthållighet hos resenärer , bilar och utrustning.
Resans längd var ca 300 mil och 8 resenärer deltog i detta spektakulära äventyr. Stegar användes för att ta sig upp i tälten på bilarnas tak, som användes som sovplats. Detta för att undvika skorpioner och ormar, vid nattliga toalett besök är det bra att stampa i marken för att skrämma iväg reptiler.
Vid Afrikas västligaste stad Dakar blev det tillfälle att fotografera jätteeland, zebra, noshörning, krokodiler mm. Andra upplevelser var hägringar, beduinläger och ett av världens längsta tåg i Mauretanien. Det fraktar järnmalm från gruvor i inlandet  till hamnstaden Nauadhibou. En sträcka på 70 mil med ett två km långt tågsätt!

Göran Look  visade ett axplock av bilder från sin och några fotovänners utställning i Djura. Denna afton tog vi del av Görans utställningsbilder mellan 2011 och 2017. Han har dokumenterat  alltifrån hembygden i Djuratrakten till bilder från resor utomlands. Där fanns original-gubbar, skogsmaskiner, cementgjuteri, båtar, byggnader, ödehus, bingsjöstämman mm. Musik av Paganini passade bra till.

Resultat  av Närvarobilden
Påsiktbilder