Månadens fotograf december 2022
Jorma Naula

Medlem i GFK sedan slutet av 70-talet.

Mitt fotointresse började i Fagersta där jag köpte min första systemkamera av märket Praktica Nova. Den inhandlades på Fotomagasinet i nämnda stad. Butiken ägdes av bröderna Björkin. De fick mig att gå med i Fagersta fotoklubb, en mycket lärorik tid – svartvitt och mörkrum för hela slanten. En Miranda Sensomat fick ersätta den första kameran och sedan har det blivit en massa olika fabrikat genom åren, t.o.m en Canon F-1. En Nikon F fick mig att i fortsättningen hålla mig till det märket.

Jag har jobbat mycket med bilder och fotografer genom åren som grafisk formgivare. Många givande år, men också en hel del timmar framför datorn. Adobe Indesign, Illustrator och Photoshop var de program jag jobbade med. Det digitala fotograferandet kräver också mycket tid framför skärmarna men har numera fått konkurrens av mina penslar och pennor.

Motivvalet är blandat resor, natur, detaljer, landskap, människor mm. Lägger också in någon bild då och då på mitt Instagramkonto @dalaspeak

Till nästa månadens fotograf väljer jag en av de verkliga veteranerna i klubben – Biörn Källman.