Månadens fotograf
april 2020
Karl-Ivar Ehnström

Bor i Gagnefsbyn
En arbetskamrat, Lars Kloberg från Trollhättan, introducerade mig i fotokonsten. Min första kamera inköptes i andra hälften av 1970-talet, det blev en Canon AE-1 (bländarförval) min första och enda systemkamera för film, med fast optik på 35 mm och 85 mm.
Det blev mest sporadisk fotografering av släkt, vänner och miljöer. Dia förstås som var ett billigt alternativ, slapp mörkrums arbete.
Från senare delen av 1990-talet till och med i början av 2010-talet låg fotograferingen nere för det mesta. Hade ännu inte införskaffat någon digital kamera. Var ett okänt område.
Flyttat till Gagnef 2011, efter elva år i Vänersborg. Mats B Jansson som jag känt sedan 1986 när jag första gången kom till Gagnef, var på mig några gånger när vi möttes av en slump, frågade om jag inte skulle gå med i Gagnefs Fotoklubb. Jag höll då på med körsång på onsdagarna. Under tiden träffade jag Ragnar Nyberg i Naturskyddsföreningen som återuppväckte mitt intresse för fotografering igen. En väldig rutinerad, kunnig och hjälpsam Fotograf.
År 2013 köpte jag en Canon 6D med optik 24-105 mm. Att det blev en Canon igen, var att jag kände mig mest hemma med och gillade det märket, kravet var en fullformat. Blicken genom sökaren ger ett härligt perspektiv på verkligheten. Tänker utöka med ett 100 mm macro, vidvinkel och teleobjektiv senare.
Anmälde mig till en fotokurs för nybörjare med digital kamera,
fick medlemskap på köpet ett år. De som ledde kursen var Ragnar, Rune Eriksson och Jan Forsmark.
Därefter har jag gått ett flertal kurser och workshops såsom Lightroom för Anders Pärsings, ProShow och Photoshop för Peter Reichel och Studiefoto för Eric Böwes.
Har varit med i bildbedömning några gånger för andra klubbar under ledning av Jan Forsmark, vilket har gett mycket. Alla som informerar i fotoklubben har mycket att ge och förmedla.
Mina bilder blir mestadels djur, natur, människor vid olika tillfällen och gamla som övergivna miljöer. Är självkritisk och tycker att jag ej får till några bra bildkompositioner.
Jag kan verkligen rekommendera kurserna i fotoklubbens regi. Ångrar inte en dag att jag gick med i fotoklubben.

Nästa månads fotograf får bli Eric Böwes.