Aprilmötet 2018

Fotoklubben gästades av en forensisk fotograf
och fick en guidad tur i Queensland.

Rose-Marie Westlings arbetsplats utgår från Falun men hon jobbar åt Forensiska sektionen, Region Bergslagen som forensisk fotograf. Där har hon arbetat sedan 2015. Hon är den enda polisfotografen i Dalarna och hennes distrikt omfattar även Värmland – Örebro – regionen. Rose-Marie har tidigare varit anställd på Etnografiska museet samt bedrivit fältarbete i Zambia där hon ordnade med bilder till en väns avhandling. Det nuvarande arbetet ingår inte i NFC, Nationellt Forensiskt Centrum men spår skickas dit. I storstäderna finns fotografer som är anställda av NFC men alltså inte Rose-Marie. Höga krav ställs  på ett standardiserat, kvalitetssäkrat och enhetligt arbetssätt. Hennes arbetsuppgifter kan delas upp i:  spår, brottsplats, rekonstruktion, personskador och utbildning/support. Det man som lekman tänker på i första hand kanske är fingeravtryck och hur man får fram dem. Rose-Marie visade bilder från en mängd olika metoder för att fotografera  finger-, skospår och andra spår. Viktigt när man kommer till en brottsplats är att säkra spår med hjälp av kameran och arbeta metodiskt och noggrant. Ibland kan det vara till hjälp att filma och ibland även fotografera från helikopter. Rose-Marie anlitas vid grova brott och hennes dokumentation kan vara viktig för att ge ett bra underlag för åklagarens bevisning. Ca 45 st klubbmedlemmar fick en intressant inblick i hur en yrkesfotograf arbetar. Efter gott fika ordnat av Anna Lena Rågfeldt och Jan Lindsten vidtog nästa program för kvällen.

Åke Jansson tog oss med till Australiens delstat Queensland på en 17 dagar lång resa. Queensland har 4,7 milj invånare och är beläget i den nordöstra delen av Australien. Den största staden är Brisbane. Cairns ligger i norra delen av delstaten och Brisbane i den södra. Avståndet mellan städerna är ca 170 mil och Stora Barriärrevet  breder ut sig utanför kusten. Åke och hustrun Birgitta hyrde bil, som de även gjort vid tidigare rundresor i detta mäktiga land. Djurlivet är rikt med allehanda djur, alltifrån många fågelarter, fjärilar, näbbdjur, opossum och kängurur som är vanliga. Det förekommer krokodiler och giftormar och i havet finns den fruktade kubmaneten vars kropp är bara några cm men med meterlånga tentakler och är hundra gånger giftigare än en kobra!!!
Vid rastplatserna finns ofta fri gasol att använda vid matlagning. Ett unikt fenomen är de förhistoriska lavatunnlar som skapats av de många vulkaner (164 st) som förekommit  i området. De är belägna i Undara National Park några timmars bilfärd från Cairns och är omgivna av ett rikt djurliv. Åke är både en säker fotograf och en duktig berättare..

Undra Lava Tubes. Detta unika landskap ligger sydväst om Cairns och lavakaren, som skapades av underjordiska lavafloder vid ett vulkanutbrott för 190 000 år sedan, är världens största.
När den heta magman mötte vattnet bildades enorma cylinder-formade tunnlar. Det finns två grenar av tunnlar, den ena är 28 km  lång den kortare 16 km. Tunnlarna är som högst 10 m och 21 m breda. På vissa ställen har taket störtat samman.

Resultat Närvarobilden
Påsikt ; 1 Mats B Jansson  2 Anders Pärsings  3 Lars-Erik Boberg