Rapprt från novembermötet 2019

Peter Reichel berättade om en bildskatt. Henry B Goodwin anses vara en av få svenska fotografer som är kända i hela världen.

Henry och Ida Goodwin

Henry B Goodwin 1878-1931 föddes i München. Redan som liten fick han av sin pappa en kamera. Han utbildade sig sedermera hos Nicola Perscheid i Leipzig. Henry var en man med många strängar på sin lyra så efter studenten flyttade han till Köpenhamn och studerade isländska på universitetet. Där blev han doktor i isländska efter en avhandling av en 700 år gammal isländsk skrift.
I Danmark träffade han och gifte sig med Hilde. Paret flyttade till Uppsala i början av 1900-talet. Henry och Hilde fick 3 barn.
Äktenskapet höll inte och Hilde flyttade med barnen till München.
Henry träffade småskolelärarinnan Ida, med vilken han om somrarna gjorde många resor till Storbritannien.
Henry älskade Storbritannien.
Ida och Henry flyttade 1909 till Stockholm. Båda fick uppdrag av flera tidningar att skriva artiklar vid sidan om ordinarie arbeten.
Henrys storhetstid som porträttfotograf var mellan åren 1915-25. Han gav fotografin en ny dimension. Det han uppkallade ´Piktorialismen´. Henry var en uppskattad fotograf med utställningar i Danmark, Storbritannien och USA.

Ur serien Wet Hair av Henry B Goodwin

Han fick uppdrag av många svenskar inom teater, film, konst, dåtidens adel och kungligheter.
Ett av Goodwins favoritmotiv var skådespelaren Anders de Wahl,
till vilken han gav ut en Festskrift på 50-årsdagen.
Anders Zorn, Carl Larsson, John Bauer, Selma Lagerlöf m fl blev avbildade av Henry B Goodwin.
Henry gav ut flera bilderböcker i små upplagor och med manuellt inlagda handtryckta fotogravyrer. Han gav också ut ett antal vykort. På den tiden var det populärt att skicka vykort med kända personer.
Efter storhetstiden kom Henry att ägna sig åt växter.
Ida och Henry hade sedan 1914 vistats på Utö i Stockholms skärgård där de tillbringade somrarna. Henry var mycket intresserad av trädgård och anlade en sådan kring sin stuga.
Det var ett fall i trappan vid Utöstugan som blev ödesdigert.
Henry skadade sitt ena ben, komplikationer tillstötte och sjukhusvistelsen blev utdragen.
Han var trött och medtagen efter sommaren på sjukhuset
och precis innan han skulle få komma hem fick han en blodpropp med dödlig utgång.
Henry Goodwin blev endast 53 år. Han gav under sin levnad ut
10 böcker om fotografi och trädgård.
Idag finns de största samlingarna av Henry B Goodwins fotografier på Kungliga biblioteket, Stockholms stadsmuseum, Moderna museet och Fotografiska museet.
Ida överlevde sin man med 31 år. Hon fotograferade i Henrys anda till 1938 då hon lade ner fotoateljén.

Familjen som köpte Ida och Henry Goodwins bostad i Saltsjöbaden hittade en mängd påsiktsbilder, filmnegativ, glasnegativ och vykort och den samlingen har Peter Reichel, medlem i Gagnefs fotoklubb, under en tid avfotograferat. Det visades som projektionsbilder vid fotoklubbens månadsmöte, vars medlemmar imponerades av
bildernas kvalité. Några påsiktsbilder visades också, bl.a. originalbild från 1924 signerat av Kronprins Gustav Adolf och Kronprinsessan Louise Mountbatten.

För Gagnefs Fotoklubb / Helene Reichel och Mats B Jansson

Resultat  Närvarobilden

Påsiktsbilder (Print)
1 Johannes Saario           2 Eric Böwes             3 L-G Larsson/L-E Boberg