Rapport från novembermötet 2021

Novembermötet med Gagnefs fotoklubb handlade om Gotland med paret Åslund/ Karlsson som sakkunniga samt en planerad klubbresa till Wien med Peter Reichel som guide april -22.

Coronan har stillat sig vilket innebär vanliga fysiska möten med nya intressanta bildvisningar, föredrag och fikastunder. Kvällen inleddes av Ingvar Åslund som visade bilder och berättade om Gotland. Anna Karlsson har sina rötter på Gotland där hon och Ingvar tillbringar ett antal veckor varje sommar. I Själsö hamn har Anna en sjöbod där de kan förvara fiskeredskap mm. Det är ej tillåtet att övernatta i bodarna så de bor i sin husvagn. Själsö är beläget ca 8 km norr om Visby. Det finns en fiskare på orten som fiskar mest flundror.
Ingvar lägger också ut nät och kan ibland få fina fångster.

Fotomotiv finns det gott om , solnedgångar, med läckra färger, raukar, gamla genuina fiskebodar mm. I ruinerna  i Visby arrangeras konserter, under Almedalsveckan invaderas stan av politiker och andra besökare. Och det är aldrig långt till fina besöksmål på Gotland. Koviks kapell, Tingstäde fästning, Furillen och Lummelundaparken är några exempel på sevärdheter. Ingvar avslutade med en film om bakluckeloppis.

Själsjö fiskemuseum med stenbodar från 1600-talet. Foto: Ingvar Åslund
Koviks fiskemuseum med gamla fiskebodar, gamla träbåtar och redskap, beläget 35 km söder om Visby. Foto: Ingvar Åslund

Peter Reichel visade bilder om Wien och ett förslag till resrutt.

För Gagnefs FK / Mats B Jansson

Resultat närvarobilden