Majmötet 2018

Tillbakablickar hos Gagnefs fotoklubb

Kvällens program inleddes med Urban Janssons bilder från klubbens resor. Bilder från resor under Urbans tid som medlem i klubben och som nu är klubbens  ordförande. Resor som han ofta varit med att arrangera tillsammans med Anna-Karin Källman. Jubileumsåret 2014, det året klubben fyllde 40 år och då det även var 40 år sedan ABBA vann Eurovision Song Contest i Brighton,  gick klubbresan självklart till Brighton. Årliga resor har det sedan varit till Norge med Trollstigen, fågelön Runde mm. Till Matrei i Österrike med 27 klubbmedlemmar med Peter Reichel som sakkunnig guide. Till Krakow i Polen samt 2017 till Gotland med paret Anna Karlsson och Ingvar Åslund som ledare.
Klubbmedlemmen Göran Look har sedan 2009 ställt ut bilder i ”Malmens skyltfönster” (numera Djura Bok & Pappersverkstad). Varje månad presenteras en ny bild från Görans liv som foto-intresserad. Sedan 1970-talet och framåt har han dokumenterat livet i Djura och närliggande byar. 110 bilder från vardag och fest, arbete och fritid. Intressanta bilder även för dem utan anknytning till bygden. För Djurabor måste det vara en fotografisk guldgruva !
Peter Reichel berättade om Riksförbundet Svensk Fotografis utställning och tävlingsredovisning i Sundsvall i början av maj. Det blev stora framgångar för klubben och i synnerhet för Peter. Både plaketter och ett antal diplom blev resultatet. Peter visade också några av sina bildspel som skördat framgångar genom åren.
I slutet av maj åker 16 medlemmar till Zagreb med kameror och laddade med minneskort ! Nästa klubbmöte är i höst efter en skön fotosommar och med en traditionell sommarfest i början av augusti med fotoklubben.

Resultat av kvällens närvarobilder;
Projektionsbilder
1  RuneEriksson  2 Anders Pärsings  3 Anders Pedersen

Påsiktsbilder
1  Mats B Jansson  2 Peter Reichel  3 Göran Look