Rapport från novembermötet 2018

Som vanligt välbesökt möte, ca 40 varav 8 damer.

Anders Pedersen har cyklat runt i Alcudia som är ett område i nordöstra delen av Mallorca. Anders har besökt detta område  varje vår 2011 t.o.m. 2018. Tillsammans med likasinnade cykelentusiaster har han cyklat 40-50 mil på en vecka. Anders är en duktig fotograf och har givit sig tid att dokumentera färdvägarnas omgivningar med fina bilder. Detta har resulterat i ett inspirerande bildspel. Med systemkamera samt iphone har han fångat fåglar, vårgrönska , de bergrika omgivningarna mm. Lägg därtill fint anpassad musik.

Annkie Hasselkrantz från Hedby (Djura) följde upp sin utställning hon nyligen visat i Hedby bystuga. En del har undrat hur hon bär sig åt för att få så fina effekter i sina bilder. Svaret gavs under kvällen när hon berättade om sina bilder. Utan ett bra fotografi att börja med är det omöjligt, men för Annkie är detta inget problem. Många av hennes bilder är från hembygden med skiftande motiv. Ångbåten Engelbrekt, Hälsingegården, forkörare , egna hundar och  hästar var några motiv, där församlingen fick ta del av hennes bildbehandling. Vidare bilder från klubbens fotoresa till Gotland
och midsommarfirande i Hedby.

Ragnar Nyberg, vinnare i Dala digitalsalongens tävling för bildspel, avslutade med ett nostalgiskt bildspel från Moje och Gagnef. Det var en riktig nostalgikick med mest svartvita bilder från 1960-70 talet. Med skön musik var det bara att njuta när lantbrukare ömt vårdade sin jord och damerna klappade tvätten vid bryggan.
Ett tidsdokument man berörs av och som kräver en skicklig fotograf för att förmedla!

En ny medlem Fredrik Boberg segrade i båda klasserna av kvällens
tävlingar i ”Närvarobilden”.

Bilden är tagen vid sjön Balungen, Balungstrand i Enviken den 27 mars 2017 kl 20.30 på kvällen.
Det var en klar kväll och det låg mycket snö i terrängen.
Lyckligtvis var vi tidigt på plats den kvällen för vi hann inte mer än dit så satte skådespelet på himlen igång.

Resultatet av Närvarobilden:

Projektionsbilder  1 Fredrik Boberg  2 Andreas Gärdsback