Rapport från februarimötet 2018

Ca 45 medlemmar deltog vid fotoklubbens årsmöte.

Dagordningen godkändes , styrelsen med Urban Jansson som ordförande omvaldes. Smärre ändringar i övriga kommitteer och arbetsgrupper klubbades igenom med Jan Forsmark som ordförande för årsmötet.
En annan trotjänare, Ragnar Nyberg uppvaktades med blommor då han nyligen fyllt år. Efter fika och rundsnack vidtog kvällens röstning på ”närvarobilder” samt en bildvisning signerad Peter Reichel.

Peter berättade och visade bilder från en resa till Marocko. Som vanligt vet man aldrig vad som händer när Peter är i farten. Man vet bara att det händer, bildvisningen startade med en busstur med konstiga, omotiverade bilder och lustiga ljud. Faktiskt mycket roligt. Sedan kommer ett bildspel med den ena vinnarbilden efter den andra, med ljud från minareter, marknader och gatuliv.

Visningen är indelade i olika avsnitt, som en bok med flera kapitel. Med pauser emellan, kanske för att smälta alla intryck av bilder, ljud och filmer. Bildspelet är ganska långt, man får se mycket av Marocko. Storstaden Marrakech med hantverkare i arbete, marknader med kryddor, försäljning av löständer, mattor och allt man kan tänka sig. Dessutom många häftiga och färgrika byggnader som moskeer, minareter, murverk o.dyl.

Det blev även besök hos berber, ett folk som har sina bostäder huggna i berget. Essaouira som ligger vid Atlanten, är en liten fiskeby som brukar benämnas Marockos ”kustpärla” och är med på Unescos världsarvslista. En riktig idyll som motvikt till Marrakech . En tur ut i öknen där man stämt träff med dromedarer och med Atlasbergen som bakgrund hanns också med.

Resultatet av
Närvarobilden, påsiktsbilder: