Marsmötet 2018

Indien, Mockfjärd, Lissabon och Konstrundan

Under vårdagsjämningskvällen den 21 mars på aktivitetshuset i Gagnef, träffades klubben åter. Närvarande var ett 30 tal medlemmar.

Konstrundan

GFK ordförande Urban öppnade upp mötet och informerade om kommande utställning under påskens konstrunda. Det kommer att bli en samling över medlemmarnas egna bilder, upphängda och noterade i en katalog. Ingvar kommer finnas närvarande under fredagen. Onsdagen från klockan 18 förbereds utställningen av medlemmarna. På skärtorsdagen klockan 17 är det vernissage. På Lindbergshallen är det öppet hela påskhelgen mellan 12-17 och hela veckan därefter. Översikt över vilka bilder som ska sättas upp kommer att göras klart till 25 mars. Bland annat kommer finnas foton från Stockholmsresan.

Diplom

Peter, Jenny, Ingvar, Ragnar, Forsmark, Mats, Urban, Rune får diplom från klubben för sina bilder.

Indien

Kvällens bildspel var från Indien, där Sven Gräfnings dokumenterat sin vistelse. Flera nationalparker hade besökts, främst i norra Indien. Filmklipp blandades med foton. Hektiska storstadsscener skymtade förbi jämte tyst, lunkandes elefantturer. Hjortar, vildsvin, apor, örnar, storkar, purpurhäger, skriktraster, tigrar, gaur, fjärilar, tåg, jeepar, berg, gryning, kvällning växlade med stämningsfylld musik. Sven reste med Wild Nature Fotoresor. (Notis: Rid inte elefant! De far illa under inlärning att bli ridelefanter för turister.)

Chips apan

MC m familj samt hästkärra

trädskatan

Mockfjärd

Kvällens andra bildspel kom från inspiration av gamla filmer från Hembygdsföreningen i Mockfjärd. Peter Lindholm gjorde en liknande intervju i nutid. Birgitta Myr berättade om sitt hus och därefter om sitt liv, där musiken var central. Birgitta var del av the Four Knits. Hon minns sina speldagar runtom i Dalarna. Ett personporträtt med bilder från Birgittas hem med bilder och anekdoter.

Film youtube?

Lissabon

Tredje bildspelet var från Lissabon där Göran Lingeståhl varit på besök. Med rivig modern gitarrsurr blandas kullerstenar, gatlyktor, väggmosaik, hängande tvätt, sopvagnar, fado, slott, vidder, färg, torn, vatten, sandkonstnärer.

Närvarobilden:

Påsikt