Augustimötet 2018

Ett 40-tal intresserade kom till fotoklubbens första höstmöte. Huvudtemat var rovdjur, som Rune Eriksson, Anders Reijer och Mats B Jansson berättade om.
Mats inledde med ett bildspel om sina iakttagelser från olika gömslen. Händelserna utspelade sig i Finland i en ort som heter Vartius och ligger nära ryska gränsen. Gömslena är som små friggebodar med smal glasruta med sikt ut men ej in.
Hållare finns för kameror och tygbälgar för att maskera objektiven. Man är i gömslet från kl.17 till 07 morgonen efter där ”tyst” läge gäller. Man viskar till varann om det är flera i samma gömsle.
Vi var där i början av juli så det blev aldrig riktigt mörkt och vi fick se ett flertal olika björnar och i finalen dök en ljus och fin varg upp.
Vi var där i fyra ”nätter” och verkligen i rovdjursland med många av djuren nära objektivet.

Mats B Janssons fina bild på en varg från Vartius i Finland

Rune berättade vidare till bilder om anläggningen vi utgick från och visade också ett bildspel med musik till.
Anders kompletterade med att sakkunnigt berätta om björn och järv i vårt närområde i Dalarna och specifikt även Gagnef.
Anders och Rune visade bilder på järv och en riktig bamse kallad Brutus, som visade sig förra året i Finland. Man tror det är Nordens största björn med en matchvikt på 350-400 kg.
Reseledare var Magnus Fredriksson som driver företaget Rovdjursland Fotoresor. Han gav också många värdefulla tips om fotografering och även om rovdjurens beteende.
Ragnar Nyberg berättade sedan om kortsemestrar som han gjort med familjen (barn,barnbarn mfl.) under en följd av år.
Ex-vis fäbodar i Orsa, Norrboda gammelstad, Boda kalkbruk, Arboga med besök på Lennart Ekmans utställning, Avesta art, Särna, Fågelsjö gammelgård Bortom Åa som stått orörd sedan 1910 och är världsarv, Röros, Hornborgasjön, Vanhems klosterkyrka,
Åsle Tå mm.
Peter Reichel avslutade med att visa ett fartfyllt bildspel från årets flygfest i Dala-Järna.

Resultatet av Närvarobilden
Påsiktsbilder:  1 Rune Eriksson  2 Ingvar Åslund  3 Lars-Erik Boberg