Rapport från januarimötet 2019

Två intressanta reportage vid fotoklubbens månadsmöte.

Ett 50-tal intresserade medlemmar varav 11 damer kom till Gagnefs fotoklubbs möte för att lyssna på Åke Janssons skildring av en långtur i Kanada och USA. Tillsammans med ett gäng timmerintresserade och ressugna vänner i två hyrbilar (minibussar) åkte de 1100 mil under fyra veckor. I Sequoia nationalpark i södra Sierra Nevada och Kalifornien  finns världens största sequoiaträd, det största trädet innehåller 1500 kubikmeter virke ! Vidare till San Fransisco, Golden Gate-bron, fängelseön Alcatraz mm. Vidare till Kanadas huvudstad Victoria beläget vid Stilla havets kust. Pavillon Lake är en sötvattensjö med koraller!, beläget 800 m.ö.h. i delstaten British Colombia. Vid Williams Lake bygger man spektakulära timmerhus där priset inte spelar roll. Åke visade bilder där stora träd byggts in i vardagsrummet till det facila priset av 100 000 dollar..
Därefter fortsatte färden till Yellowstones nationalpark i norra USA , den bildades 1872 som världens första. Där besöktes Mammoth
hot springs samt turistmagneten Old Faitful med sina
20 meterskaskader av hetvatten.
Andra besöksmål var Arches nationalpark, Hoover dammen,
Grand Canyon, Death Valley med sin kolossala värme och även Hollywood. En innehållsrik resa med en utmärkt guide och fotograf.

En av världens mest kända foto spot. En hisnande utsikt över landskapet och Monument Valley. Vägen går spikrakt genom landskapet vilket gör platsen ikonisk.
Platsen heter Forrest Gump Point och ligger i Utah efter Highway US 163.

Peter Reichel har sin vana trogen dokumenterat sin resa med ett förnämligt bildspel, ca halvtimmen långt. Sri Lanka var resmålet denna gång. Sri Lanka är en östat i sydasien, beläget sydöst om Indien och har ca 20 miljoner invånare. Peter har förstärkt upplevelsen av närvaro med inspelat ljud, filmer och bra musik. Resan började med besök  i grottor i Palonnaruwa.
En annan upplevelse var Udawalawa nationalpark med diverse exotiska djur som elefanter, apor och vackra fåglar.
Vidare en tågresa med fantastisk utsikt samt besök på en tefabrik. Vid havet väntade båtturer med delfiner, nätfiske och färggranna båtar. Sammanfattningsvis en inspirerande resa med tusenårig kultur, frodig natur, färgstarkt folkliv och milslånga stränder.

Resultat  Närvarobilden, Påsiktsbilder (Print)
1 Rune Eriksson  2 Johannes Saario  3 Kent Strömvall

Projektionsbilder (digitala)