oktobermötet

Rapport från oktobermötet

Fotoklubbens oktobermöte blev välbesökt och för alla programpunkter stod medlemmarna själva.

Programmet inleddes med dramatiska bilder och berättelser kring postrånet i Mockfjärd i slutet av oktober 1983, för precis 40 år sedan, alltså.
På den tiden var fotoklubbsmedlemmarna  Lars-Gunnar Larsson lokalredaktör för Borlänge Tidning och Ragnar Nyberg frilansfotograf. När larmet gick var båda snart på plats.
Även efterspelen med rånarrevolvern som tänkbart Palmevapen och Grabb Gunnar Olssons öde skildrades. Grabb Gunnar var ju hjälten som blev skjuten i låret under ett försök att avstyra rånet.

Foto: Lars-Gunnar Larsson

Under ett veckoslut i september ordnade Anders Pärsings en workshop i porträttfoto i naturligt ljus utomhus. Åtta deltagare och en alldeles förträfflig fotomodell, Märta Ström, var på plats vid Mojesjöns norra strand. Solen doldes av gråa skyar och ljuset var perfekt, mjukt och modellerande.
Under mötet visades och diskuterades resultaten av deltagarnas vedermödor.
Det blev förstås en hel del rosor.

Foto: Isa Ström

Artificiell intelligens, AI, smyger sig in som verktyg inom fotografin. Med de nyaste versionerna av bildbehandlingsprogrammen kan man exempelvis, med några knapptryck, snabbt restaurera och färglägga gamla bilder.
Peter Reichel, som ägnat sig åt den nya tekniken, visade prov på vad den kan åstadkomma och informerade om en kurs han inom kort tänker starta.

Rapporterat av Ragnar Nyberg

Kvällens tävlingar