Rapport från oktobermötet 2018

Rapport från månadsmötet med Gagnefs fotoklubb den 17 oktober 2018

Ett som vanligt välbesökt månadsmöte, drygt 40 personer varav 7 damer.

Kroatien med Zagrebs omgivningar

Peter Reichel visade ett bildspel från fotoklubbens veckolånga resa i somras med 14 klubbmedlemmar till Kroatien och främst Zagrebs omgivningar.  Flyg till Zagreb, hyra av två minibussar och sedan dagsturer  från hotellet till intressanta omgivningar. Bland annat besöktes världens minsta stad, Hum, med endast cirka 25 invånare. Kroatien består inte bara av kustremsan ner mot Dubrovnik utan har framförallt ett vackert inland med spännande historiska platser. Gröna små berg, slingrande vägar, god mat och en tillmötesgående ortsbefolkning är  bestående intryck från resan. Billigt också att resa omkring i landet, bra nu när vår egen valuta har sjunkit i kurs! En dag ägnades åt att åka till närbelägna Ungern och ett dopp i Balatonsjön.  Är man i Ungern är förstås också vinprovning ett måste.

Peter, som i fotoklubben håller kurser i bildspelsteknik,  samlade in deltagarnas bilder från resan, gjorde ett representativt urval och satte musik till bildspelet som faktisk skulle kunna användas av Kroatiens turistinformation som marknadsföring av landet!

Glada fotogubbar i Kroatien Foto Rune Eriksson

Roadtrip med Subaruklubben

Lars Linder gjorde tillsammans med fyra kompisar en rundtur i Europa med sina Subarubilar. 560 mil på tre veckor genom 8 europeiska länder. Lars visade bilder från resan och berättade med inlevelse om olika platser och stopp under färden. Lars landskapsbilder från alpländerna var magiska likväl som bilderna från olika slott i mellaneuropa. Men kanske mest intryck gav bilderna från första världskrigets Verdun och dess krigsmuseum.

Välkända slottet Neuschwanstein i Tyskland Foto Lars Linder

Grövelsjön i september

Kent Strömvall som gjort åtskilliga besök upp till Grövelsjön visade ett bedårande vackert bildspel med höstens hela färgprakt. Storslagna landskapsbilder, trädformationer av alla de slag och Kents makrobilder på det lilla i naturen var häftiga, bara man böjer ner huvudet upptäcks intressanta växter, blommor och små kryp. Under dagsvandringarna där i fjällvärlden åtföljs man av de charmiga lavskrikorna som gärna vill vara med vid matpauserna.

Grövelsjön om hösten Foto Kent Strömvall

Från Rune Erikssons penna.

Resultat från den sedvanliga närvarobildstävlingen:

Printklassen:

1  Annkie Hasselkrantz