novembermötet

Gagnefs fotoklubbs möte i november lockade 30 besökare när Andreas Gärdsback visade bilder och berättade om en resa till Kenya. Masai Mara ligger i norra delen av Serengeti i Kenya. De båda nationalparkerna sträcker sig över ca 16 tusen kvadratkilometer stort område med vilda djur i sin naturliga miljö. Andreas besökte området hösten -22. Safarimedlemmarna bodde bekvämt på en ekologisk camp strax utanför nationalparken med tillgång till guide och jeepar anpassade för fotografer.
Masajerna är ett ståtligt nomadfolk där vissa bor i hyddor murade av lera och kobajs, avsett för flera generationer. Dagen inleds med väckning kl 05 och avresa till parken kl 05:30 för att få fint morgonljus. Hemfärd till campen vid 19-tiden. Djuren är talrika med hyena, zebra, buffel, giraff, gnu, antilop, flodhäst, elefant och olika kattdjur mm. De största djuren är elefant, flodhäst och buffel. Det finns 350 arter av fåglar.

Foto: Andreas Gärdsback

Floden Mara river har strömt vatten som djuren korsar midsommartid och höst för att hitta det bästa betet. Då gäller det att undvika krokodilerna för tusentals zebror, gnuer m.fl. Det finns många arter av kattdjur i Masai Mara. En av de minsta är Serval, geparden är den minsta av de ”stora kattdjuren” , Andreas fick uppleva en gepard som jagade tre gaseller på nära håll , en blev lunchmat för det graciösa kattdjuret. Lejonhonor föder ungar samtidigt för att få hjälp med diande och barnpassning. Lejoninna som dödar en buffel, och en leopard som kryper under bilen är andra minnesvärda ögonblick.

Jan Forsmark valde några slumpvisa närvarobilder som fick ris & ros.

För Gagnefs fotoklubb / Mats B Jansson

Närvaro tävlingarna