Rapport från decembermötet 2021

Rapport från Julfesten den 15 december

Till mötet kom ca 30 pers varav 10 damer

Fotoklubbens julfest återkom i år efter uppehåll p.g.a rådande smittläge. Med ändamålsvänliga lokaler och med gott om utrymme blev det ett trevligt återseende. På julbordet fanns ”hemlagad” sill, gravad lax, rödbetsallad och ”bakbulla”, samt övriga jultillbehör och fika.

Tävlingen ”sämsta bild” avgörs med burop och blev en tuff uppgörelse mellan Jan Forsmarks vinnande bild och
Mats B Jansson. Vandringspriset, fula tigertofflor, hamnade därmed i Moje.

Rune Eriksson, klubbens egen kåsör och entertainer gav en egen version av sverigekartan. Landet skall heta ”Nya Norrland”, gränsen gå vid 60:e breddgraden och få en egen flagga. Inkomster från skog, vattenkraft, malm, turism samt fossilfritt järnverk i Svartbyn skall stanna i det nya landet. Riksväxt blir hjortron, riksfågel lavskrika, kulturminister blirSofia Jarl och Åbergsfortet i Boden blir försvarsanläggning. DPR (Demokrati På Riktigt) blir största parti. Egna teckningar, foton och en egen sång gav Rune välförtjänta applåder.

Ett sagolikt vackert bildspel med isrosor signerat  Peter Reichel var nästa punkt.

I omröstningen om ”Årets bild” blev Annkie Hasselkrantz klar segrare, tvåa Anders Reijer och delad trea Rune Eriksson och Anders Reijer.

Mats B Jansson

Vinnare – Sämsta Bilden – Foto: Jan Forsmark
Årets Bild – Myskoxe med en trygg kompis i bakgrunden fångad på bild i ett stillsamt ögonblick på Järvzoo – September 2021 – Foto: Annkie Hasselkrantz