Rapport från oktobermötet 2019

Bildspel om Rigaresan
Bildvisning signerat nye medlemmen George

En välbesökt afton i oktobermörkret.
Mellan 35-40 besökare varav 7-8 damer.

Peter Lindblom har sammanställt ett bildspel med filmsekvenser, stillbilder och baltisk musik, till en kavalkad med en tupp som gal varje morgon. Femton medlemmar äntrade två minibussar vid aktivitetshuset den 26 april i år. Då väntade fem dagar i Riga.
Skönt väder hela resan med nya upplevelser och bra planerat av Ingvar Åslund som bokat hotell och guidning i Riga.
Varje dag väntade nya resmål. Några av resenärerna agerade guider vilket gav resan mera innehåll och ökat intresse.
Gammal borg i Sigulda, grottor i Gutmanala, i nordväst Jurmala som ibland kallas Lettlands riviera. Som alltid blir det oplanerade stopp när man reser med fotoklubben, det kan dyka upp storkar eller annat av värde att fotografera. Ett exempel var ett jättestort radioteleskop i Kurzeme, under sovjettiden använt av sovjetiska militären för att spionera på väst. Numera för att studera stjärnor och lyssna på ljud från universum. Peters bildspel var ett bra exempel på hur man kan skapa ett tidsdokument som man kan se igen för att återuppleva gamla minnen.

George Grigoriadis, ny medlem i klubben, presenterade sig.
Kom till Sverige från Grekland 2001, flyttade till Falun 2012. Intresset för fotografi  blommade upp för fyra år sedan och George arbetar nu som fotograf. Han undervisar i fotobehandling, som ”Lightroom” och ger grundkurser i foto. Framgångarna har inte låtit vänta på sig, utmärkelserna i ansedda fototävlingar har redan blivit många. Han får fotouppdrag från bl.a.hårdrockgrupper som vill presentera sig på skivomslag och liknande.
George  är artist-, porträtt- och fine artfotograf. Han är dessutom en duktig naturfotograf med fina bilder från Balungen och Stora Vällan bland mycket annat..  Klubbens medlemmar fick se ett antal exempel på en kreativ fotografs alster.

Avslutningsvis ett återkommande inslag i klubbens verksamhet där man diskuterar några bilder från närvarobildtävlingen. Hur man kan förbättra, vad som är bra i bilden mm. Med Jan Forsmark som samordnare.

Resultat  Närvarobilden, Påsiktsbilder (Print)
1 Anders Pärsings        2 Anders Reijer                3 Åke Jansson

Projektionsbilder (digitala)