Januarimötet 2020

Kom mellan 35-40 pers på mötet, varav 8 damer.

”Jakten på det Skotska guldet”, en reseberättelse av Åke Jansson inledde mötet vid Gagnefs fotoklubb.

En temaresa med båt till Whiskytillverkare i Skottland och till öarna i dess närhet. Whiskykännarna gick ombord i Dublin med destination norrut. Färden varade i 8 dagar med stopp vid strategiska platser med några av de 130 destillerier som finns i Skottland. För att ta sig i land användes  Zodiac-båtar med plats för 10 passagerare. Varje ort har sitt speciella märke och avsmakning är förstås nödvändig. Resenärerna är ju oftast med i någon whiskyklubb. Lagringen sker i fat av ek , som sätter sin prägel på innehållet.  2 % av innehållet förångas under lagringstiden som kan vara 50 år. Destillerierna är oftast privatägda av olika ätter med anor långt bak i tiden. Mältning av kornet sker på golvet i avsedda lokaler, där det får mogna. Gruppen färdades till övre delen av Skottland med Orkneyöarna och Shetlandsöarna som mål.
Man besökte Lerwick på Shetlandsöarna, där kollade man på häckande havssulor och handlade ullgarn. Sista etappen gick mot Aberdeen.

Tobermory på ön Mull / Foto: Åke Jansson

Kent Strömvall visade bildspelet ”Rosenträdgården”

Roseto Botanico i Toscana är platsen för denna färgsymfoni av en mängd olika rosor. För trädgårdsintresserade måste det vara det ultimata resmålet!

Roseto Botanico i Toscana / Foto: Kent Strömvall

Resultat av närvarobildstävlingen: