septembermötet

Vid senaste mötet i Fotoklubben fick medlemmarna vara med
om björnmöten i Alaska, giftormar och elefanter.
Det var paret Stina och Göran Ryman från Grycksbo som var
våra guider vid denna spännande resa. De var utrustade med kameror som resulterade i fina bilder och filmer.

Göran blev attackerad av en björn vid älgjakt för 20 år sedan. Hamnade på sjukhus, fick sy 70-80 stygn. Numera helt återställd och har nyligen besökt Alaska och tillsammans med hustrun varit i närkontakt med Kodiakbjörnar. En god vän och naturfotograf,
Stefan Quinth, var den som föreslog att de skulle ut på resa.
Dessa björnar äter gärna lax som det finns gott om i dessa trakter. Tidvattnet kan ändra sig 5-6 meter och är viktigt att hålla reda på
så att man kan komma ”hem” igen efter utflykterna. Fanns tillfällen då 20 björnar visade sig. Sista kvällen när man diskade i floden plumsade björnar intill och åt lax.

Nästa resa handlade om Sri Lanka från resor 2010 & 2018. En folkgrupp som hanterar giftormar. De skär bort gifttänderna som säkerhet. De växer ut igen inom 14 dagar. Ormarna visas för turister och släpps därefter ut i naturen igen.

I en nationalpark attackerade en elefanthjord bilen de färdades i.
Ett annat tillfälle hade en elefantunge hamnat i en brunn.
Händelsen filmades av Stina, där man tillkallade veterinär för sövning av mamman för att få upp ungen.

Pärsing och Ragnar fixade det goda fikat

För Gagnefs fotoklubb / Mats B Jansson

Närvarobildstävlingen