Rapport från septembermötet 2019

Boxningsmatch i Moje och trädfällning i Djura

Ragnar Nyberg berättade med inlevelse om den spännande boxningsmatchen  mellan några pojkar i tonåren. Detta utspelade sig 1959, alltså samma år som Ingo (Ingemar Johansson) blev världsmästare i tungvikt när han besegrade Floyd Patterson.
Ragnar som alltid varit fascinerad av foto och i detta fall även film, var med i ett grabbgäng i Moje, som tyckte att det behövdes en ny grammofon till bystugedanserna. Inte minst viktigt för att imponera på flickorna …Därav uppstod idén att ordna med en boxningsmatch i Moje. Lars-Ove Peters var den som kom på att man skulle ordna med en boxningsgala, han kompletterade också Ragnar  vid filmvisningen med trevliga detaljer från ungdomstiden.
Man skulle även ha förmatcher, så kämpaglada grabbar kontaktades. Huvudfighten skulle stå mellan Kjell Nyberg och Ragnar Montelius.  När  det skulle börja trädde dock Ragnars storebror Erik in på arenan och kungjorde att lillebror absolut inte fick ställa upp.
Då räddade Göran Roth dagen med att ersätta Montelius. Secondrar, domare och kombatanterna äntrade ringen och huvudmatchen tog sin början. Ragnar Nybergs svartvita film visade en inte alldeles oblodig fight mellan två boxare av rang. Fotarbetet var rörligt och det gällde att ha garden uppe för att skydda sig mot uppercut, sving och undvika en rak vänster eller höger. Boxhandskarna mildrade råheten, och segrare på poäng blev till slut Kjell Nyberg. Tillställningen drog mycket folk så det blev en fin grammofon till slut!

”Bilden på Ingo tog jag i trädgården vid Gästis i N Tjärna i juli 1983.
Hotellägaren fru Fändrik ringde och ville ha en bild på en gäst som bodde där.
Kul grej och Ingo var med på noterna. Trevlig man.”
Ragnar Nyberg

Göran Look visade ett bildspel om hur man kan plocka ner ett träd. En granne i Djura anlitade två arborister för att ta ner en kraftig tall med två stammar. Göran dokumenterade det hela steg för steg och gren för gren. Tar man bilder med korta mellanrum blir det som en film. En idé att ta efter.. Med långa rep samt med lämpliga verktyg hamnade till slut hela trädet i en hög på marken. Man får inte vara höjdrädd, och måste vara vig!

Jan Forsmark  höll i nästa programpunkt  där man bedömde digitala bilder, som en del medlemmar lämnat in. Alla fick tycka till om bilderna, vad man tycker är bra och vad man vill ändra på.
Kriterier kan gälla beskärning, linjer/diagonaler, djupkänsla, bildbalans, färger, perspektiv mm.

Resultat  av Närvarobilden

Påsiktsbilder
1 Peter Reichel    2 Ingvar Åslund                                3 George Grigoriadis

Digitala bilder