Rapport från augustimötet 2019

Peter bildtrollare och Anders i Scottland

Peter Reichel inledde höstsäsongen med några panorerings-bilder från årets medeltidsmarknad i Leksand. Panorering innebär att man följer ett rörligt motiv i dess rörelse med kameran. Med lång slutartid kan man uppnå fina effekter i bilderna. Från klubbens utflykt till stora Hyttnäs i Sundborn visade Peter sitt kunnande i Photoshop-bildbehandling och bildkollage. Han trollar verkligen fram effekter som man inte trodde fanns. Om något saknas i en bild kan han plocka från sina andra bilder för att uppnå önskad komposition. Peter har besökt Kinnekulle där han varit på en workshop i fotografering. En kreativ kurs med tillgång till modeller och med fritt skapande som resulterade i många fina bilder. Mattlaberg som ligger i tiomilaskogen en bit från Malung var nästa workshop-resmål dit även Ragnar Nyberg var med. Där avbildades bl.a. två tjusiga äldre kvinnor 90+ !

Anders Pedersen var nästa bildvisare med Scottland som destination. Med hyrbil på smala vägar och vänstertrafik tar det några mil att vänja sig. .. Särskilt som enastående motiv dyker upp med täta mellanrum. Anders var där med familjen i nio dagar i slutet av juni. Resan startade i Edinbourgh för vidare färd mot Isle of Skye. En extra sevärdhet var ångtåget känt från Harry Potterfilmerna. Hogwartz express går genom skotska höglandet. Dramatiska berg, många får, slott, fyrar, sjöfågel mm gav en bra inblick i ett intressant land.

Bild från Glennfinnan Viaduct där det går ett gammalt ånglok som användes i Harry Potter filmerna när han skulle resa till Hogward. Bron går 35 meter över mark och 2 turer per dag med 5-6 tim mellanrum.

Resultat  av Närvarobilden
Påsiktbilder