Gotlandsresan
Susanne Naulas dagbok

Gotlandsresa med Gagnefs fotoklubb 24-28 maj 2017

Resan startade 06.30 från Aktivitetshuset och det bar av mot Nynäshamn i tre hyrda bussar, totalt 25 personer. Ett fikastopp vid Dinners utanför Enköping samt knappt en timmes strosande i hamnen i Nynäshamn hann vi med innan färjetur över Östersjön. Tre damer ur vår buss klev av direkt i Visby och in på Kvinnokraft och en väskaffär. Nöjda med våra inköp promenerade vi efter stranden till Gustavsvik B&B, där de övriga inkvarterat sig. Denna första kväll hade vi förbokat mat och bjudit in Sören Mård, som flyttat till Visby från Gotland, samt hans sambo Lena.

Inbjudna var även medlemmar ur Sudrets fotoklubb, bestående av två glada tjejer. Ellen Maria Martinsen och Alena Landelius. De berättade om hur de hade påverkat och förändrat sin fotoklubb.

Eftersom Gotland bjöd på finaste vädret blev det rusning till stranden för att fotografera solnedgången.

Foto: R N

Tidig uppgång dag två för avresa till Hoburgen. En resa på 10 mil som tog exakt 1 ½ timme. Där mötte oss flera medlemmar från Sudrets fotoklubb. De tog oss med till valda fotoplatser, såsom Sundre kyrka med kastalen och ett längre stopp vid Holmhällar, samt efter lunch Närsholmen, där vi hittade orkideér, såsom St Pers Nyckel och Adam och Eva. Lunchen, som var bokad i förväg intogs på Kattlunds.

Foto: RN

Efter att vi skilts från Sudrets fotoklubb, letade vi oss hem på olika vägar. Vår buss stannade vid Lau kyrka och då vi smög in blev vi överraskade av en a cappella kör från Uppsala som just övade inför kvällens konsert. Vilken akustik! Vi fick gåshud allihop!

Därefter fick Susanne sin önskan uppfylld då vi körde in på Gräne galleri i Väte hos Maj Wennerdal för att få se lite konst av Stig Ahlyr. En underbar trädgård att vila i.

Foto: RN

Kvällen var magisk. Då var vi alla bjudna till Själsö, där Anna har sin fiskebod. Kusin Eva hade lagat saffranspannkaka till oss alla, naturligtvis serverad med salmbärssylt och vispad grädde. Tänk att även här fick vi se en fantastisk solnedgång. Tillbaka till Gustavsvik, var kvällen skön och vi fortfarande pigga så vi satt ute och drack vin/öl.

Foto: RN

Dag tre fick vi sova lite längre. Skönt för oss icke morgonpigga. Vi hade bestämt oss för nord-östra kusten och bussarna åkte fritt. Vi åkte genom Väskinde, förbi Tingstäde träsk och till Lärbo. Där slog kaffesuget till innan vi begav oss till krigskyrkogården. Där vilar offer för nazismen, 45 krigsgravar varav 9 judiska. På en och samma kyrkogård är människor med olika religioner begravda.

Kartläsarna missade lite därefter så vi hamnade i Rute och Fleringe innan vi kom till Lergrav och strosade runt bland raukar.

Foto: RN

Verkligen vackert! Därefter bar det av ut på Furilden, men inte fick vi komma in och titta inuti hotellet för det hade en 65-åring hyrt, hela stället! För ett födelsedagskalas minsann. Lite fotografering blev det i alla fall runtomkring.

Foto: RN

Sen blev det bråttom ner förbi Hellvi, Othem och Slite innan vi äntligen hamnade i Katthammarsvik för att inta sen lunch bestående av fisksoppa resp stekt strömming. Här träffade vi Björn Gustafsson från Djurmo med sina två barn, Helmi och Valdar. Mätta och belåtna åkte vi den lilla sträckan till Herrvik, där vi träffade fotograf Harriet Cederkvist, som tog oss med på en vandring med utsikt vill jag lova.
När vi sen kom hem till Gustavsvik hade vi köpt med oss lite ätbart till kvällen och det intogs på olika platser. Jorma och jag ville in till Visby så vi lånade bussen och åkte in en sväng, traskade runt och sen hem igen.

Foto: RN

Dag fyra startade vi först 9.30. Slutmålet för dagen var solnedgång på Fårö. Vår bil gjorde stopp vid Krysmyntagården, Halls fiskeläge med den lilla kyrkan, Halls haug, Bläse kalkbruksmuseum där vi intog medhavt kaffe, Blå lagunen och Hau galleri med vävnader i kelimteknik av Lena Nilsson Wärff. Samt glas av Göran Wärff.

Foto: RN

Vi tog färjan till Fårö 15.30, vilket visade sig vara två timmar senare än våra medresenärer. Lunchen intogs på Creperi Tati på Kutens bensin, varsin galette.

Foto: RN

Vi åkte sedan runt Fårö via östsidan, promenad vid Fårö fyr på Holmudden och efter stranden, sen via Norsholmen där vi tog en genväg till Langhammars. Tack vare chauffören terrängförare Björn Kjällman lyckades vi ta oss fram på kostigen i promenadtempo. Bilens kamera larmade ett flertal gånger då bilen hamnade i en alltför farlig vinkel. Vidare till Helgumannens fiskeläge och slutpunkten Gamle Hamn.

Foto: RN

Där blev det korvgrillning först och fotografering av solnedgång sist. Det gick jättebra utan ketchup och senap! Inget kladd alls. Färjan fick ringas in och vi hann med 22-färjan, näst sista turen.

Foto: RN

Dag fem åkte samtliga bussar in till Visby hamn kl 10 för parkering i väntan på hemfärd kl 15.35. Vi strosade fritt i fyra timmar i strålande solsken. Under hemfärden på färjan slog vädret om från att ha varit ett fantastiskt sommarväder samtliga dagar till moln och kalla vindar.

Passagerare i vår buss Ingvar, Anna, Margareta, Ragnar, Susanne, Jorma, Ingegärd, Björn.

Tack Gotland för oss!