julfesten

Den traditionella julfesten i Gagnefs fotoklubb lockade ca 30 medlemmar till ett julbord med ett urval av julens läckerheter.
Efter att alla smörjt kråset var det dags för röstning om både bästa och sämsta närvarobild för 2022.

Skinka, köttbullar, kalvsylta, med tillbehör som rödbetsallad, legymsallad mm. Lägg till heminlagd sill, gravad lax så blev det ett ganska komplett julbord.

Vinnare efter röstningen om bästa bild bland 39 uttagna från årets månadsmöten blev Åke Jansson med sin fina bild med ångtåget på den berömda järnvägen vid Glennfinnan i Skottland.

Järnvägsviadukten över floden Finnan vid Glenfinnan byggdes under åren 1897-1901 när järnvägen drog från Fort William och ut till Mallaig vid västkusten. Med sina 380 meter och 21 valv är det här den längsta viadukten i Skottland. Och den är vacker att skåda. Det är ingen tillfällighet att viadukten dyker upp på 10-pundssedlar, i serien ”The Crown” och i flera Harry Potter-filmer. Särskilt vackert är det att se ångloket ”The Jacobite” kämpa sig över viadukten med tidsenliga gamla vagnar fyllda med turister och det lär ha förekommit tillbud när folk gått på spåren när tågen kommit .Kostnaden för att bygga viadukten var 18904 pund ca 240000 kr.

Den prestigefyllda ”sämsta bilden” avgjordes som varje år med burop. Vinnare blev Mats B Jansson som får behålla vandringspriset till nästa år, ett par osedvanligt fula tigertofflor.

Sammantaget för året har fotoklubben repat sig bra från pandemin och har nästan lika välbesökta möten som tidigare. Året som kommer lockar med fotokurser, utflykter och som vanligt innehållsrika möten med föredrag, reseberättelser och bildvisningar.

Mats B Jansson