Rapport från decembermötet 2017

Julfest och ”sämsta bild” vid Gagnefs fotoklubbs månadsmöte.

Drygt 50 klubbmedlemmar åt en hel hink med inlagd sill. Även för övrigt var det mesta på julbordet ”hemlagat” när festkommitten ordnade med kalas. Även om sillen tog slut lite för tidigt fanns det andra läckerheter på menyn. Sillsallad, gravad lax, ägghalvor, pressylta, mjukbulla, skinka, korv, kaka med grädde mm. Ingen behövde gå hungrig från bordet !

Nästa punkt på programmet var den tuffa kampen om de åtråvärda tigertofflorna. ”Sämsta bild” är som en balans på slak lina. Bilden skall vara både bra och dålig, och avgörs med bu-rop. Ljudligaste ropen fick Mats B Janssons bild på sitt barnbarn vid en bärhink.

Sämsta bilden 2017 Foto. Mats B Jansson

Peter Reichel har varit i Marocko och berättade bl.a. om besöket  i huvudstaden Marrakech. Den labyrintiska gamla staden, Medinan, är världsarv och omgärdat av en mur. Här ligger den eleganta  Koutoubia-moskén (byggd  1184-1194) med ett 68 meter högt torn. Mittpunkten i gamla staden är den färgrika marknadsplatsen Djema el-Fna. Peter,som är en kreativ fotograf och även behärskar den senaste fototekniken är en inspiratör för övriga medlemmar i klubben. Vi fick se fina bilder från moskén utvändigt, människor i arbete, gatuförsäljare mm.

Årets närvarobild är en tävling där man röstar om de bilder som kvalificerat sig under året. 36 bilder deltog i finalen som vanns av Mats B Jansson före Andreas Gärdsback och Ragnar Nyberg.

Kolmila i Torsång,
Vinnande bild i ”Närvarobildstävlingen 2017”
Foto. Mats B Jansson

Några i klubben har fotograferat vänner och bekanta i klubbens studio. Betalningen för fotograferingen går till Musikhjälpen. Beräknas inbringa 23.000:- och betalas in efter 11 december. Årets tema är ”Barn är inte till salu”.

För Gagnefs fotoklubb/ Mats B Jansson