februarimötet

Drygt 30 medlemmar mötte upp vid Gagnefs fotoklubbs årsmöte. Efter gott fika ordnat av Donald Andersson med fru Kerstin tog Peter Reichel med oss på en resa till Marocko.

Jan Forsmark valdes till ordförande för mötet med Helene Reichel som sekreterare.
Styrelsen fick fortsatt förtroende och verksamhetsberättelsen för 2022 godkändes. Årsmötet genomfördes med endast smärre justeringar.

Peter Reichel med hustrun Helene åkte runt i Marocko med buss på en gruppresa 2017. En veckas rundtur och en vecka på hotell i Marrakesh. Första veckan blev det många gatubilder, en del fotade genom bussfönstren.

Foto: Peter Reichel

Det blev buss-stopp för att besöka en mattfabrik och en kyrkogård med osannolikt tätt mellan gravstenarna. Och en stor port i mosaik (vanligt i Marocko) i Meknes. Utefter vägarna  säljer man mycket nötter, kryddor o.dyl. När man fotograferar kommer ofta en hand fram för att kunna få en slant. Vid regeringsbyggnaden i huvudstaden Rabat har man ett gäng med vakter, som representerar olika politiska grupper för att bevaka sina intressen! Ett besök i en ”stor” moské med överflöd av mosaik och mycket annat hanns med under resan.
Andra veckan besökte man Zagora där berberna håller till, med övernattning i Atlasbergen och kamelridning.

Mats B Jansson

Resultat närvarobilderna